24 juli 2013

 

 Finland Natt 2

Denna natt blev det betydligt mer att fotografera och framför allt att uppleva.
 
 
 
På kvällen blev ett ”Hattrick” på varg, järv och björn. Första bilden för min del på varg även om den bara visade sig på långt håll. Järven fick jag bara uppleva med ögonen då han visade sig
på för långt håll för få med den på bild. Den första björnen för denna kväll kom
redan kl 19 och därefter kom det ytterligare 4 st björnar som
visade sig natten.
 
 
Solen går ner kl 23.06 och upp 03.11 så i natt var planen att gå och lägga sig en halvtimme efter att solen gått ner och få sova till 02.15 men när jag vaknade till så regnade det och det var väldigt
mörkt så att en sovmorgon till kl 3 bestämdes snabbt. Men att ställa om klockan så dags
 på dygnet gick inget bra, så det blev en rejäl sovmorgon till kl 4 då jag vaknade med
 ett ryck att en björn var ca 75 m utanför gömslet eftersom alla kameror är riggade
 och skjutklar så var man snabbt igång och dokumenterade björnen.
 
 

 
 
 
Även Havsörnen hittade lite mat på åteln under morgonen och kom ner för att bli fotograferad.
 

 
Efter frukosten nästa dag blev det en bilresa på ca 20 mil till Pirttivaarantie utanför Suomussalmi. Här skall det finas gott om björn och framför allt skall även björnhonorna visa sig med sina ungar men det finns tyvärr ingen varg eller järv, så det få bli att planera en sväng till om något år till rovdjursmarkerna för att få bättre bilder på vargen och mina första på järven.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar