26 juli 2013

 
 
 

Finland Natt 4

Natt i skogen för att få möjligheten att fota björnar i skogsmiljö.            
 
Det är lite klurigt att få till bilderna för när det händer något så finns det alltid något träd i vägen.
 
 
 
Man säger väl att man inte ser skogen för alla träd. Men det finns väldigt stora möjligheter att få till bilden så att man får björnmötes känsla i bilden. så som man har mött björnen bakom nästa träd.
 
En lite ensam Nalle.


 
Lite högre puls hade nog fransmannen 2 gömslen bort när mamman och 3 st små nallar började plötsligt testa hållbarheten på gömslet med att försöka banka lite på väggar och tak det var
nog för god mat i det franska köket som även lockade björnarna.


Hallå fotografen !!!!!!!!!!!!!!!!
 
 
Lite lungnare hade jag för det var bara en björnunge som gjorde sitt yttersta för att komma in i mitt gömsle. Och det var då jag såg några spår av en tass på insidan av dörren, spår som man helst inte vill veta hur de kom till. Att få in en unge i gömslet är nog inget jag kan rekommendera. 
Jag tror att det blir trångt när morsan skall in också.



 
     Närbild på ca 2m
                                                                                                        Insidan på min dörr.

Extra kul var det i natt när 6 st småbjörnar från 2 st olika kullar skulle bråka med varandra för att mäta sina krafter. Till slut var en morsa tvungen att säga ifrån när  det blev lite för allvarligt.
 


 
 
Men fotografering i all ära man får inte glömma att bara sitta och njuta och uppleva den vilda naturen att få möjlighet att sitta i ett gömsle och helt utan att störa djuren för att kunna
studera djurens beteende är väldigt intressant och lärorikt. Vi har en fantastisk natur i
norden som vi alla borde njuta av mera.
 
 
  
 
 
 
 
 
Summering av fototeknik så är jag mycket nöjd med EOS 5DIII det är stor skillnad i kvalité på min andra kamera 7D när det verkligen gäller. Att kunna fota i svagt ljus är inget problem längre, jag har bilder tagna med 25 600 iso med relativt bra kvalité.
Bilderna under resan är till mestadels tagna med Canon  5DIII  och ett Canon 300/2,8 II is USM samt vid flera tillfällen en konverter på 1,4 ( telekonvertern ger en liten skärpe försämring som inte knappt är märkbar). Bilderna nära gömslet är tagna med ett 70-200/2,8 is USM.
Några bilder är även tagna med 7D.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar