12 okt. 2015

 

Fotoresa till Island

Dag 1

En resa till Island har funnits på min att göra listan ganska länge. Jag har sett många otroligt vackra bilder från andra naturfotografer som har väckt mitt intresset att få uppleva detta land. Tidigt i våras tog jag äntligen tag och gjorde en tanke till verklighet.
Magnus Lindbom som driver Creative Adventures anordnar fotoresor bla till Island. Magnus har besökt ön vid flera tillfällen och kunde lotsa oss till platser som jag inte kunnat hitta på egen hand. Tillsammans med 7 andra fotografer fick jag en härlig vecka där vi fick uppleva Islands otroligt och annorlunda natur med lika omväxlande väder.
Vi landade på Keflavik på eftermiddagen och körde  till Geir under kvällen i ett ihållande hällregn. Nästa morgon ringde klockan kl 5 och Island bjöd på helt plötsligt på en härlig morgon med växlande molnighet med inslag av sol.
 Första morgonen besökte vi Jökulsárlón med sin svarta strand med uppspolade isberg från glaciären Vatnajökul. På dagen åkte upp på slingrade vägar till Skálafellsjökull där vi fick en utsikt över glaciären kvällen avslutades vid Stokksnes / Vestrahorn.
 
 
 
På väg mot Island

Jökulsárlón

 
 Jökulsárlón
 
 Isblock på svart sandstrand Jökulsárlón
Fotostopp vid Glaciär

Slingriga vägar

Skálafellsjökull

Stokksnes / Vestrahorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar